مشاور مالیاتی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارسال گزارش فصلی در تهران

مشاور مالیاتی کیست و خدمات مشاوره مالیاتی شامل چه مواردی می شود؟ خدمات مشاوره مالیاتی آقای عباس آبادی

سوالی که در طول این چند سال در جلسات مشاوره شنیده ام این بوده که مشاوره مالیاتی چه خدماتی ارائه می دهد؟ آقای عباس آبادی 09934465676 کارشناسی حسابداری سابقه کار اجرایی از سال ۱۳۹۰مشاور رسمی مالیاتی مدیریت مالی و مالیاتی شرکت ها وکالت تخصصی پرونده های مالیاتی

  1. مشاور مالیاتی با وکیل مالیاتی
  2. تنظیم اظهارنامه مالیاتی
  3. ارسال اظهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات
  4. اخذ اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی
  5. اخذ اظهارنامه مالیات بر ارث
  6. ارسال گزارش فصلی معاملات

شاید با توجه به تجربه ای که در طول این سالها کسب کرده ام این است که همواره پیشگیری مقدم بر درمان است، به این معنی که پیشگیری هزینه کمتری برای شما به همراه دارد و تبعاتی نیز برای شما نخواهد داشت

بهتر است در همین خصوص با نظارت بر اخذ دفاتر قبل از شروع سال مالی، نظارت بر تکالیف قانونی در ابتدای سال مالی، نظارت بر گزارش های ارزش افزوده و تبعات مالیاتی که موجودی مواد و کالا را در ابتدا و پایان سال مالی تحت تاثیر قرار می دهد

و به مراتب گزارش صورت معاملات فصلی و گزارش های صادره در سامانه مؤدیان در مرحله پیشگیری و در صورتی که در هیچ کدام از مراحل بالا تا ارسال اظهارنامه عملکرد مشاور مالیاتی در کنار شما حضور نداشت شما در مرحله درمان یا قرار دارید که بعنوان یک حداقلی باید نسبت به قوانین ابلاغ و زمان مراجعه به سامانه https://www.mmali.ir جهت بررسی کارتابل ابلاغ الکترونیکی و آشنایی داشته باشید که اکیدا توصیه می کنم.

اگر قصد پرداخت کمترین هزینه را به مشاور مالیاتی دارید، حتما در یک مصاحبت تلفنی چگونگی ثبت اولین اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی را مطلع شوید، در همین خصوص مشاوران موسسه مالیاتی تهران همواره در کنار شما هستند.

مشاور مالیاتی کیست؟

آیا این سوال که مشاور مالیاتی کیست حائز اهمیت است؟ شاید بهتر است برای شما تجربه‌ای از تعمیر یک وسیله الکترونیکی را تداعی کنم که گاهی اوقات با آزمون و خطا باعث تعمیر وسیله شده‌اید و گاهی اوقات منجر به هزینه مضاعف برای شما شده است، موضوع مشاوره و آشنایی با قوانین اداری در سازمان امور مالیاتی نیز از همین جنس است، به طور مثال توافقی که ممیز کل مالیاتی با شما دارد و وعده حل مشکل را به شما می‌دهد و در اختیار گذاشتن اصل مدارک مالیاتی که باعث عواقب جبران ناپذیری برای مؤدی شده است.

اما از طرفی می‌توانیم به این بپردازیم که نحوه برخورد صحیح و اشاره به جا نسبت به مبنای محاسبه مالیات در هیئت‎‌های حل اختلاف مالیاتی می‌تواند باعث انتفاع مالی مؤدی گردد، یا با عدم ارائه به موقع لایحه دفاعیه یا عدم رعایت نکات لازم در تنظیم لایحه دفاعیه می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای ما به همراه داشته باشد. شاید امروز آشنایی با نحوه مشاوره مالیاتی در موسسه مالیاتی تهران راه‌حل حفظ منافع اقتصادی شما باشد.

مشاور مالیاتی با وکیل مالیاتی

با توجه به قوانین جاری تفاوت مشاوره مالیاتی با وکیل مالیاتی در پرداخت یا عدم پرداخت حق تمبر برای حضور در جلسات هیئت‌های اختلاف مالیاتی است، اما فارغ از این موضوع پیشنهاد می‌کنم چه وکیل مالیاتی و چه مشاور مالیاتی باید در زمان مشاوره به شما آراء صادره توسط سازمان امور مالیاتی از جمله بخشنامه، دستورالعمل و آئین نامه‌های مربوطه یا آراء هیئت وزیران را ارائه نماید، به طور کلی شما باید رفرنس قانونی لازم جهت دفاع مالیاتی را داشته باشید.

فراموش نکنید که هیچ گاه صرفا با اعتماد به گواهینامه‌های دریافت شده توسط اشخاص از دریافت منابع قانونی که داشتن آنها بعد از یک جلسه مشاوره حق شماست امنتاع نفرمائید.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

از نظر قوانین مالیاتی مؤدیان یا صاحبان کسب و کار به دو گروه اشخاص حقیقی که خود شامل 3 طبقه گروه اول، دوم و سوم بر اساس حجم و نوع فعالیت می‌باشند و اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند،

در نظر داشته باشید که اشخاص حقیقی که مشاغل نیز نامیده می‌شوند، موظف هستند تا پایان خرداد ماه هر سال عملکرد سال گذشته خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش نمایند و اشخاص حقوقی نیز موظف هستند اظهارنامه عملکرد خود را تا پایان تیرماه سال بعد به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند

  1. اما سوال مهم اینجاست که بهتر است پرونده مالیاتی خود را در گروه اشخاص حقیقی ثبت کنیم یا اشخاص حقوقی؟
  2. نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی چه تفاوتی با هم دارند؟ یا اصولا اشخاص حقیقی مشمول تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌شوند؟
  3. ثبت پرونده مالیاتی در گروه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی چه مزیتی نسبت به یکدیگر دارند یا گروه بندی اشخاص حقیقی چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟
  4. آیا نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی با حقوقی تفاوت دارد؟
  5. آیا اشخاص حقیقی مشمول معافیت مالیاتی یا امکان استفاده از نرخ صفر مالیاتی را دارند؟
  6. شاید برای شما مهمترین سوال این باشد که نحوه رسیدگی اشخاص حقیقی با حقوقی چه تفاوتی با هم دارند؟
  7. آیا اشخاص حقیقی مشمول ارزش افزوده می‌شوند؟

مواردی همچون سوالات بالا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی برای تصمیم گیری در نحوه ثبت پرونده مالیاتی شما داشته باشد که برای پاسخ به این سوال‌ها می‌توانید از مشاوره مالیاتی موسسه تهران بهره‌مند شوید تا بیشترین منفعت مالیاتی را داشته باشید.

نحوه تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی

حتما برای شما پیش آمده است که در یک اداره دولتی جهت رسیدگی به طرح شکایت حضور پیدا کرده باشید و از این مسئله شکایت داشتید که چرا پرونده‌ای مشابه با شکایت شما نتیجه‌ای متفاوت و به نفع شاکی داشته است یا حتما این را شنیده‌اید که اطرافیان اذعان داشته‌اند که بهتر بود از ابتدا یک وکیل می‌گرفتم،

شاید بهتر است اینطور مسئله را بررسی کنیم که برای حضور در هر مجلسی همچون زمان ثبت معامله تا حضور در مراجع قضایی و شبه قضایی ادبیات موضوعی خود را دارد، به این ترتیب که نحوه برخورد و مصاحبت شما تاثیر زیادی در نتیجه معامله یا مراجع قضایی دارد، حتما شما در زمان معامله از درایت کافی برخوردار هستید و در خصوص حضور در مراجع قضایی یا مالیاتی نیز می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره مالیاتی موسسه تهران از همان تدبیر برای حصول نتیجه مطلوب خود بهره بگیرید، با توجه به کوتاهی این نوشتار به برخی از سوالاتی که می‌تواند دید روشن‌تری نسبت به دریافت مشاوره داشته باشید می‌پردازیم

  1. مهلت تسلیم ثبت اعتراض مالیاتی چند روز پس از ابلاغ است؟
  2. آیا در هر مرحله از رسیدگی باید لایحه متفاوتی ارائه کنیم؟ و این مهم چه مطلوبیتی در روند پرونده مالیاتی دارد؟
  3. تنظیم چه نکاتی در اولین لایحه دفاعیه مالیاتی می‌تواند نقش بسزایی در روند پرونده مالیاتی ما داشته باشد؟
  4. آیا اشاره به وضعیت نابه‌سامان اجتماعی تاثیر مثبتی در روند پرونده دارد؟
  5. به طور کلی هیئت‌های مالیاتی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پاسخ به سوالاتی از این قبیل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در نگهداشت منابع مالی یا پرداخت مالیاتی بیشتر از واقع برای شما داشته باشد که می‌توانید با بهره‌مندی از یک مشاوره مالیاتی در خصوص نحوه تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی از بیشترین منفعت مالیاتی را داشته باشید.

اگر صاحبان کسب و کارها اهمیت زیادی به این مساله ندهند با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه خواهند شد. برای جلوگیری از تحمیل این هزینه‌های سنگین، بهتر است از مشاوره مالیاتی کمک بگیرید.مشاور مالیاتی چیست؟

مشاوره مالیاتی چیست؟

هر کسب و کاری که فعالیت خود را آغاز کرده یا در شرف راه‌اندازی است، بالاخره به نوعی با مالیات سروکار خواهد داشت. اگر صاحبان کسب و کارها اهمیت زیادی به این مساله ندهند با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه خواهند شد. برای جلوگیری از تحمیل این هزینه‌های سنگین، بهتر است از مشاوره مالیاتی کمک بگیرید. از آنجایی که بیشتر صاحبان مشاغل اشراف کاملی روی قوانین مالیاتی ندارند.

باید حل و فصل آن را به مشاوران مالیاتی بسپارند. این مشاوران به صورت مستقل کار می‌کنند یا عضو موسسه خاصی هستند. در ادامه با مشاوره مالیاتی بیشتر آشنا خواهید شد.
با مشاوره مالیاتی بیشتر آشنا شوید

همه شرکت‌ها، نهادها یا اشخاصی که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند، گاهی با شرایط مالی پیچیده‌ای روبرو می‌شوند. این شرایط عموما به دلیل تحمیل هزینه‌های مالیاتی اتفاق میفتد. از آنجایی که همه افراد تخصص و دانش لازم در زمینه قوانین مالیاتی را ندارند، بهتر است از مشاوران مالیاتی مشورت و کمک بگیرند. مشاوره مالیاتی به دنبال راهکارهای مناسبی برای کاهش میزان مالیات است.

خدماتی که مشاوران مالیاتی ارائه می‌دهند به یک شکل نیست و بسته به وضعیت هر مؤدی مالیاتی متفاوت خواهد بود. همانطور که می‌دانید بیشتر کسب و کارها سرمایه و انرژی زیادی برای تبلیغات و بازاریابی صرف می‌کنند. با این حال از هزینه‌های گاها سنگین مالیاتی و چگونگی کاهش آنها غافل می‌شوند؛ بنابراین بهتر است به این بخش از کسب و کار هم به اندازه تبلیغات و بازاریابی اهمیت داده شود.

قوانین مالیاتی علاوه‌بر این که بسیار زیاد هستند، پیچیدگی‌های خاص خود را هم دارند. به همین دلیل فهم و درک آنها برای افراد عادی بسیار سخت و دشوار است. مشاوران مالیاتی وظیفه درک وضعیت مالی شخص یا شرکت در راستای کاهش هزینه‌های مالیات را دارند.

مشاور مالیاتی به چه کسی گفته می‌شود؟

این نوع مشاوران افرادی هستند که آموزش مالیات دیده‌اند. درواقع در زمینه حقوق و قوانین مالیات خبره هستند و علاوه‌بر این در بخش حسابداری مالیاتی هم تخصص دارند. وقتی شرایط مالی پیچیده می‌شود، استفاده از این مشاوران بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

مشاوران مالیاتی تمام زیر و بم مسائل مربوط به قوانین مالیات را می‌دانند و راهکارهایی برای کاهش اتلاف سرمایه‌های افراد یا شرکت‌ها می‌دهند. معمولا افراد عادی شناختی در این زمینه ندارند و برای کاهش هزینه های مالیاتی، سراغ این مشاوران می‌روند.

این نوع مشاوران، باید درک خوبی از مسائل مالیاتی داشته باشند. از طرف دیگر با الزامات خاص هر شهر و منطقه‌ای آشنا هستند. مشاوران مالیاتی هم به صورت آزاد و هم در موسسات حسابداری مشغول به فعالیت می‌شوند.  

مشاور مالیاتی چه وظایفی دارد؟

ازجمله خدمات و وظایف این مشاوران، می‌توان به تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی، محاسبه دقیق میزان مالیات، کاهش بدهی‌های مربوط به مالیات و ... اشاره کرد. به طور کلی وظایف مشاوران مالیاتی به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

1. پشتیبانی مالیاتی وظیفه رایج اکثر مشاوران در بادی امر، دادن مشاوره به مدیران شرکت‌ها و اشخاص درگیر با مالیات است. درواقع مشاوران مالیاتی باید قوانین را به صورت ساده و قابل فهم برای این اشخاص توضیح دهد. مشاور مالیاتی صورت‌های مالی را تنظیم و روش‌های کاهش هزینه و استفاده از معافیت‌های مالیاتی را ارائه می‌دهد.

2. دادرسی مالیاتی گاهی ممکن است مشکلات مربوط به مالیات، سر از مراجع قانونی و هیات‌های حل اختلاف دربیاورند. در این حالت هم مشاور مالیاتی وظیفه حل این پرونده‌ها را برعهده می‌گیرد. صاحبان مشاغل هر ساله باید اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه و ارسال کنند. گاهی بنا به دلایلی این کار صورت نمی‌گیرد یا این که اطلاعات دارای کم و کاستی است که ممیزین سازمان امور مالیاتی از آن مطلع می‌شوند. در این حالت شرکت با دردسر مواجه می‌شود و مشاور مالیاتی اقدام به حل و فصل این مشکل در مراجع ذی‌صلاح می‌کند.

چرا استفاده از مشاوره مالیاتی اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از افراد عادی و حتی صاحبان مشاغل، اطلاعات و اشراف کافی روی قوانین مربوط به مالیات ندارند. از سوی دیگر مشاوران مالیاتی دانش و تخصص لازم در زمینه قوانین مالیاتی را دارند. به همین دلیل می‌توانند کمک زیادی به ذخیره سرمایه صاحبان مشاغل بکنند.

مشاور مالیاتی با اشراف کاملی که روی این قوانین دارد، می‌تواند راهکارهای ثمربخشی در زمینه کاهش هزینه‌های مالیاتی ارائه دهد. مالیات مساله‌ای است که تقریبا همه افراد با آن سروکار خواهند داشت. به این ترتیب بهره‌گیری از دانش مشاوران مالیاتی در راستای کاهش هزینه‌های مربوط به آن اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

مشاوره مالیاتی خود را به موسسه حسابداری محاسبان بسپارید

انتخاب مشاور مناسب تاثیر زیادی روی کاهش هزینه‌های مربوط به مالیات دارد. موسسه محاسبان با به‌کارگیری بهترین کارشناسان و مشاوران حوزه مالیات، آماده ارائه مشاوره و همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی است. در این موسسه، بهترین و زبده‌ترین کارشناسان مالیات، مشکلات مربوط به مالیات را پیگیری کرده و راهکارهای مناسب با آن را ارائه می‌دهند.

کارشناسان موسسه محاسبان جلسات متعددی را با مودیان مالیاتی برگزار می‌کنند تا آشنایی کاملی با روند صورت‌های مالی افراد یا مشاغل داشته باشند. بعد از اشراف کامل به مسائل مالی و مشکلات مربوط به مالیات، راه‌حل‌هایی را برای رفع موانع پیشنهاد می‌دهند. برای درخواست مشاوره مالیاتی از موسسه محاسبان، می‌توانید با شماره 09194828760 تماس حاصل کنید.

چگونه باید یک مشاور مالیاتی خوب انتخاب کرد؟

مشاوران مالیاتی هم ویژگی‌هایی دارند که باعث تمایز آنها از یکدیگر می‌شود. شاید پیدا کردن مشاور مالیاتی معمولی کار چندان پیچیده‌ای هم نباشد، اما برای پیدا کردن مشاور مالیاتی خبره و کاربلد، باید معیارهای بیشتری را مدنظر قرار دهید. برای انتخاب مشاور مالیاتی، می‌توانید به پرس و جو از همکاران، دوستان و ... بپردازید یا این که از طریق فضای مجازی اقدام به جستجوی مراکز ارائه مشاوره بکنید. همچنین می‌توانید از افراد صاحب‌نظر در این زمینه هم کمک بگیرید.

برای انتخاب مشاور مالیاتی، بهتر است اهداف و نیازهای مالی خود را در نظر داشته باشید. اگر مسائل مالیاتی شما بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند، هر مشاوری از پس آن برخواهد آمد. با این حال اگر احساس می‌کنید که مشکلات مالیاتی شما پیچیده هستند، حتما باید از مشاوران مالیاتی مجرب استفاده کنید.

بررسی معیارهای مهم انتخاب مشاور مالیاتی مناسب

انتخاب مشاور مالیاتی هم حساسیت‌های خاص خود را دارد. عوامل و معیارهای زیادی در خصوص استخدام این مشاوران وجود دارد که در ادامه به تشریح مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

مجرب بودن مشاور مالیاتی

مشاوران مالیاتی علاوه‌بر دانش و تخصص در این زمینه، باید تجربه کاری مناسبی هم داشته باشند. این معیار از اهمیت بالایی در انتخاب مشاور مالیاتی دارد. مشاوران مجرب با توجه به این که با مسائل مالیاتی مختلفی در کسب و کارهای مختلف روبرو شده‌اند، توانایی بالایی در برطرف کردن مسائل و مشکلات دارند.

متخصص بودن در حوزه برنامه‌ریزی مالی

یک مشاور مناسب علاوه‌بر مسائل قانونی و حقوقی، باید در زمینه برنامه‌ریزی مالی هم تخصص کافی داشته باشد. در این حالت مسائل مالیاتی شما، متناسب با وضعیت مالی کسب و کارتان حل و فصل خواهند شد. مشاوران متخصص در حوزه برنامه‌ریزی مالی، می‌توانند انتخاب‌های هوشمندانه‌ای در خصوص هزینه‌های وام، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و ... داشته باشند.

هزینه و دستمزد درخواستی مشاور

یکی از فاکتورهای مهم مشاوره مالیاتی، هزینه‌ای است که به عنوان دستمزد به مشاور پرداخت می‌شود. در این مورد هم باید به وضعیت مالی کسب و کار خود توجه داشته باشید. گاهی اوقات مشکل مربوط به مالیات پیچیدگی خاصی ندارد و برای حل و فصل آن نیازی به صرف هزینه‌های سنگین استخدام مشاور مالیاتی مجرب نخواهید داشت. از طرف دیگر گاهی صرف این هزینه برای شرکت‌ها از ضرر و زیان‌های بسیار هنگفت در آینده جلوگیری خواهد کرد.

مشاور مالیاتی چه مهارت‌هایی دارد؟

یک مشاور مالیاتی خوب، برای موفقیت در این حوزه علاوه‌بر دانش تخصصی، باید مهارت‌های دیگری هم داشته باشد. این مهارت‌ها عبارتند از:

  1. توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و اطلاعات مالی
  2. قابلیت کنترل و حفظ آرامش در هنگام مذاکره
  3. دارا بودن روابط عمومی بسیار قوی
  4. سازگاری و کنار آمدن با چالش‌های مختلف
  5. منعطف بودن و تطبیق‌پذیری با شرایط
  6. توانایی ارائه اطلاعات حقوقی به صورت ساده و قابل فهم

بررسی تفاوت مشاوره مالیاتی با حسابداری

ممکن است برخی صاحبان کسب و کار، فرقی بین مشاور مالیاتی و حسابدار قائل نشوند. با این حال باید گفت که مشاوره مالیاتی و حسابداری تفاوت‌های زیادی باهم دارند. آگاهی از این تفاوت‌ها کمک زیادی به درک اهمیت نقش مشاوران مالیاتی می‌کند. مشاوران مالیاتی مسئولیت‌هایی در حوزه تعیین استراتژی‌های مالی کسب و کار دارد. از طرف دیگر حسابدار مسئولیت ارزیابی سوابق مالی شرکت‌ها را برعهده دارد.

حسابدار در زمره کارکنان داخلی شرکت قرار می‌گیرد، اما مشاور مالیاتی باتوجه به قراردادی که دارد، ممکن است تا مدت مشخصی با شرکت شما فعالیت داشته باشد.

سخن پایانی

امروزه باتوجه به پیچیدگی‌های موجود در شرایط مالی، استفاده از مشاوره مالی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. مشاوران مالیاتی با ارائه راهکارهای مناسب در زمینه حل و فصل مسائل مربوط به مالیات، باعث کاهش هزینه‌های کسب و کار می‌شوند. این مشاوران تخصص و دانش لازم در حوزه حقوقی و قوانین مالیات را دارند. به همین دلیل می‌توانند این قوانین را به صورت ساده و قابل فهم به صاحبان مشاغل هم توضیح دهند. به‌کارگیری مشاوران مالیاتی مجرب، کمک زیادی به کاهش هزینه‌ها و افزایش پس انداز شرکت می‌کند.

اخذ اظهارنامه مالیاتی

سازمان امور مالیاتی بر اساس اظهارنامه مالیاتی ارسالی اشخاص که مبتنی بر مدارک مستند است، میزان مالیات آنها را مشخص می‌کند و اساسا مبنای تصمیمات سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه‌های مالیاتی است.

اظهارنامه مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

بنابراین همین موضوع می‌تواند میزان اهمیت اظهارنامه مالیاتی را برای مودیان مشخص کند که امروزه نیز یکی از دغدغه‌ای اصلی مدیران و صاحبان کسب‌وکار، تنظیم صحیح و ارسال به‌موقع اظهارنامه مالیاتی است که راهکارهای نرم‌افزارهای می‌تواند یاری‌گر آنها باشد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا به مهم‌ترین نکات در این زمینه اشاره کنیم.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

قانون مالیات‌های مستقیم در ماده یک آیین‌نامه ماده ۹۵ در پاسخ به اینکه اظهارنامه مالیاتی چیست، بیان می‌کند که «اظهارنامه مالیاتی فرمی است به منظور اظهار درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، معافیت‌ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه‌هایی که توسط سازمان، تهیه و اعلام می‌شود».

آنچه از تعریف بالا برمی‌آید این است که اظهار نامه مالیاتی همانند یک کارنامه است که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، عملکرد و رویدادهای مالی خود که در تعریف بالا به آن اشاره شده را در آن به ثبت می‌رسانند و به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند؛ اظهارنامه مالیاتی در واقع یک گزارش کامل و دقیق از فرایندهای مالی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی اشخاص است.

نکته مهمی که در رابطه با اظهارنامه مالیاتی وجود دارد، ثبت دقیق و صحیح اطلاعات مورد نیاز و همچنین ارسال به موقع آن است، زیرا عدم توجه به قوانین و رویه‌های مربوط به آن می‌تواند جرایم سنگینی را به بار آورد.

اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی می‌شود؟

تمام اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات بوده موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی نیز هستند که این اشخاص بر اساس ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم شامل تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران یا خارج از آن درآمد کسب می‌کنند می‌شود.

اشخاص حقیقی می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را برای همان سال (از اول فروردین ماه تا 29 اسفند ماه) تنظیم و ارسال کنند، اما اشخاص حقوقی بر اساس اساسنامه، طبق سال مالی که دارند، عملکرد یکساله خود را (برای نمونه سال مالی منتهی به 30 آذر ماه) به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند.

انواع اظهارنامه مالیاتی کدامند؟

بر اساس نوع فعالیت اشخاص، اظهارنامه مالیاتی انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی:

سهم قابل توجهی از اظهارنامه‌های مالیاتی مربوط به این نوع است و از آن به عنوان اصلی‌ترین اظهارنامه مالیاتی نام برده می‌شود و به این صورت است که اشخاص حقیقی بر اساس نوع کسب‌وکاری که دارند اظهارنامه عملکرد خود را طبق قوانین و مقررات تنظیم و در موعد مقرر تعیین شده، تسلیم سازمان امور مالیاتی می‌کنند. مهلت تسلیم این نوع اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی و در واقع آخرین مهلت ارسال، پایان خرداد ماه است.

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی:

تمام اشخاص و شرکت‌های حقوقی که نام آنها در اداره ثبت شرکت‌‌ها به ثبت رسیده نیز بر اساس ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم موظف به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات هستند. از مهم‌ترین انواع مالیات شرکت‌ها می‌توان به مالیات حقوق اشاره کرد که مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است.

این اشخاص موظفند تمام رویدادهای مالی خود را به همراه مستندات مربوط به آن در اظهارنامه مالیاتی ثبت و پس از تنظیم نهایی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

آخرین مهلت قانونی برای ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی هر ساله از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود اما در حالت کلی معمولا پایان تیر ماه یا بر اساس اساسنامه شرکت، حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی است.

ارسال اظهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات:

چه خرید و فروش و چه اجاره املاک و مستغلات مشمول پرداخت مالیات است و اظهارنامه مربوط به آن می‌بایست توسط مودیان طی مهلت اعلام شده تسلیم سازمان امور مالیاتی شود.

البته در این مورد برخی استثنائات نیز وجود دارد، برای نمونه طبق تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم، املاک مسکونی در شهر تهران تا 150 متر و در دیگر شهرها تا 200 متر، مشمول معافیت مالیاتی می‌شود و نیازی به ارسال اظهارنامه نیز ندارد.

یا اینکه املاک و مستغلات خالی، سال اول مشمول پرداخت مالیات نیستند و در این مورد نیز نیازی به ارسال اظهارنامه نیست.

اخرین مهلت قانونی برای ارسال اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک، پایان تیرماه هر سال، و برای ارسال اظهارنامه مالیات بر خرید و فروش املاک، یک ماه پس از معامله است؛ خارج از این مهلت مشمول پرداخت جریمه دیرکرد می‌شود.

اخذ اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

اشخاص شاغل در حوزه خودرویی همانند راننده تاکسی، اتوبوس، خودروی باری، کامیون، رانندگان وسایل نقلیه عمومی و راه‌سازی نیز موظفند مالیات بر درآمد مربوط به مشاغل خودرویی خود را پرداخت کنند و اظهارنامه مربوط به آن را طبق قانون تا پایان هر سال به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

اخذ اظهارنامه مالیات بر ارث

در این مورد نیز، وارثانی که دارایی و ثروتی از این طریق به دست می‌آورند می‌بایست با تنظیم و ارسال اظهارنامه مربوطه، مالیات آن را در موعد مقرر که طبق قانون تا یک سال پس از مرگ متوفی است، پرداخت کنند.

اگر وراث طی مهلت مقرر شده اقدام به ارسال اظهارنامه نکنند متحمل جریمه‌ای معادل هزینه دفن و دفن می‌شوند.

اظهارنامه ارزش افزوده

در این نوع مالیات نیز دولت هرساله، نرخ معینی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده تصویب می‌کند که مودیان باید پیش از پایان مهلت تعیین تعیین شده (حداکثر تا 15 روز پس از تاریخ انقضا هر دوره)، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تنظیم و ارسال کنند.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟

بنابر آنچه بیان شد مودیان موظفند طبق ماده 4 آیین‌نامه ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه مربوط به فعالیت اقتصادی خود را برای هر سال مالیاتی در مهلت مقرر شده به شکل الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

اما اگر امکان ارسال الکترونیکی برای مودیان فراهم نیست آنها می‌توانند اظهارنامه مالیاتی را به شکل فیزیکی تکمیل کنند از طریق اداره پست ارسال کنند، اما پیشنهاد می‌شود برای ممانعت از بروز برخی مشکلات و اشتباهات در این روش، حدالامکان اظهارنامه به شکل الکترونیکی و از طریق وب‌سایت  تنظیم و ارسال شود.

مودیان به ویژه مدیران شرکت‌ها باید درنظر داشته باشند که به هنگام تنظیم اظهارنامه مالیاتی دقیق عمل کنند و اگر در این زمینه اطلاع کافی ندارند از مشاوران مالیاتی یا راهکارهای نرم‌افزارهای بهره ببرند، زیرا هرآنچه در در اظهارنامه درج می‌شود از سوی سازمان مالیاتی قطعی تلقی می‌شود.

با توجه به صدور آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های جدید مالیاتی و همچنین الکترونیکی شدن ارسال اظهارنامه، شرکت‌ها بهتر است از یک سیستم نرم افزاری به‌روز شده برای ثبت رویدادهای مالی و تنظیم اظهارنامه استفاده کنند تا اهمیت دقت در انجام محاسبات رعایت شود و شرکت‌ها متحمل جریمه‌های ناخواسته نشوند.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست؟

طبق ماده 192 قانون مالیات‌های مستقیم «در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به ‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی‌ درصد (30%) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده‌ درصد (10%) مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد. حکم این ماده در مورد درآمدهای کتمان‌شده در اظهارنامه‌های تسلیمی و یا هزینه‌های غیرواقعی نیز جاری است».

بنا بر توضیحات این ماده قانونی، اظهار درآمد و هزینه‌ها در اظهارنامه از اهمیت بالایی برخوردار است و اظهارنامه نیز می‌بایست در موعد مقرر ارسال شود. صاحبان کسب‌وکار برای جلوگیری از پرداخت این نوع جریمه می‌توانند از نرم افزارهای حسابداری و مالیاتی که مطابق با آخرین استاندارها است، رویدادهای مالی خود را به شکل یکپارچه در اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنند.

همکاران سیستم از جمله شرکت‌های پیش‌رو در ارائه نرم افزارهای سازمانی است که نرم افزار حسابداری خود را در دو نسخه ابری و تحت وب به کسب‌وکارها ارائه کرده است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

 ارسال گزارش فصلی معاملات

گزارش فصلی می تواند اطلاعات منسجم و خوبی در زمینه عملکرد بخش های مختلف کسب و کار، میزان بودجه و فروش محصول یا سایر اطلاعات کاربردی را در یک برهه زمانی محدود در اختیار شما قرار دهد.

گزارش فصلی می تواند اطلاعات منسجم و خوبی در زمینه عملکرد بخش های مختلف کسب و کار، میزان بودجه و فروش محصول یا سایر اطلاعات کاربردی را در یک برهه زمانی محدود در اختیار شما قرار دهد. در داخل این گزارش اطلاعاتی همچون میزان فروش محصول، هزینه های اولیه، انبار داری، حقوق کارمندان، سطح بهره وری مجموعه و حتی سود و زیان آن درج خواهد شد.

در این میان برخی از فعالیت های تجاری و اقتصادی در برهه خاصی از سال دارای درآمد و سود بالاتری هستند و در برهه ای دیگر عملا فعالیت اقتصادی آنها ساکن یا متوقف می شود. برای مثال ماهیگیران تنها در فصل خاصی از سال مجوز صید ماهی از دریا و تالاب ها را دارند. همچنین کشاورزان فقط در فصل بهار و تابستان از زمین های خود محصولات زراعی و باغی را برداشت می کنند در همین راستا نهادهای قانون گذار کشور در مفاد قانون مالیاتی  169 مالیات های مستقیم مودیان را موظف به ارائه گزارش عملکرد فصلی مالیات نموده است.

گزارش فصلی در حسابداری چیست؟

براساس قانون صریح مالیات های مستقیم تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول ماده 169 مالیات بر دارایی باید صورت مالی فروش کالا، خریدهای مواد اولیه، کالای موجود در انبار،کارمزد عملیات مختلف مالی و غیره در پایان هر فصل کاری به سازمان امور مالیات کشور گزارش دهند.

گزارش فصلی مالی تنها گزارش مالی و گردش حساب فعالیت های کسب و کارهای مختلف تجاری و اقتصادی را در یک برهه زمانی محدود به صورت شفاف در اختیار سازمان مالیاتی کشور قرار می دهد. بنابراین با ارائه صورت معاملات فصلی،مودیان مالیاتی هیچ هزینه یا مبلغی را به عنوان کسورات مالیاتی پرداخت نمی کنند.

بنابراین هدف اصلی ارائه  گزارش عملکرد فصلی مالیاتی بررسی وضعیت مالی و نظارت بر  درآمد یا فعالیت اقتصادی مؤدیان می باشد. چنانچه مودیان مالیاتی از ارائه این فرمت گزارش مالی امتناع کنند بر اساس قانون د مشمول  پرداخت جریمه‌2 درصدی از مبلغ مورد معامله یا درآمد فصلی خواهند شد.

مشمولان گزارش عملکرد فصلی مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس قانون اساسی کشور موظف است بر کلیه درآمد و گردش حساب مالی بنگاه‌های اقتصادی مالیات منصفانه ای تعیین کند. بنابراین  کلیه دفاتر قانونی و فعالیت اقتصادی دارای درآمد به خصوص گردش مالی فصلی موظف هستند در صورت حساب‌ مالیات فصلی خود  گزارش دقیق خرید و فروش، معاملات و میزان سود یا زیاد خود را درج کنند.

در همین راستا ماده (۹) مربوط به آیین نامه اجرایی عنوان شده در تبصره سوم ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم به صورت صریح مشمولان ثبت گزارش فصلی به شرح زیر اعلام کرده است.

  1. کلیه اشخاص حقوقی که مشغول فعالیت های اقتصادی هستند.
  2. صاحبان مشاغل عنوان شده در ماده (۲) آیین نامه اجرایی قانون (۹۵) امور مالیاتی
  3. صاحبان مشاغلی که مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده  شده موظف به گزارش فصلی مالیات بر ارزش افزوده در موعد مقرر هستند.  

مزایای گزارش فصلی چیست؟

مهلت ارسال گزارش فصلی و  مالیات بر ارزش افزوده توسط مودیان 45 روز بعد از  پایان فصل کاری یا محدوده زمانی تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور است.  بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات بر درآمد مستقیم باید در موعد مقرر ریز اطلاعات معاملات فصلی خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی کنند. از مزایای گزارش فصلی می توان به موراد زیر اشاره نمود.

  1. افزایش شفافیت وضعیت بنگاه های اقتصادی
  2. افزایش نظم و انضباط مالی بنگاه های اقتصادی
  3. شناسایی دقیق منابع درآمد مالیاتی کشور
  4. امکان تجزیه و تحلیل فرصت های اقتصادی، سرمایه گذاری
  5. امکان شناسایی فرصت های اقتصادی و نقاط بحرانی در سیر اقتصادی و مالی بنگاه های تجاری
  6. امکان شناسایی عدم تطابق مبلغ معاملات مالی در گزارشات فصلی
  7. پیگیری و درج  اطلاعات خودتان دقیق طرفین معاملاتی
  8. نظارت دقیق سازمان امور مالیاتی به فعالیت های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی
  9. دسترسی به  گزارشات و معاملات فصلی مودیان مختلف توسط نهاد های اجرایی و نظارتی  
  10. شناسایی مودیان و مشمولان فرار مالیاتی
  11. توانایی شناسایی کتمان مالیاتی و پولشویی توسط بنگاه های اقتصادی

سامانه گزارش فصلی

مشمولان مالیات مکسوره در گزارش فصلی بایستی  برای ثبت و ارسال صورت معاملات فصلی در سامانه مودیان به روش زیر عمل نمایند.  در ابتدای کار مودیان موظف هستند در سامانه الکترونیکی مورد نظر به آدرس سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی tax.gov.ir  ثبت نام نموده و برای احراز هویت کد کاربری و کلمه عبور پنل کاربری خود را دریافت نمایند. سپس با مراجعه به پنل کاربری خود در زمان مقرر فرم های ثبت گزارش خرید و فروش، اطلاعات پیمانکار، اطلاعات کارفرما، مشخصات محصول، نوع کالای وارداتی یا صادراتی و... را درج کنند.

همچنین مشمولان ارائه دهنده  معاملات فصلی موظف هستند  تمام اطلاعات مالی خود را در پایان هر فصل در سایت سامانه معاملات فصلی ثبت نمایند و تنها یکبار پس از ثبت اطلاعات مالی خود می توانید گزارشات نسبت به ویرایش فرم اقدام کنید.

جرایم عدم ارسال گزارش فصلی

اگر شما جزو مواردی که مشمول معافیت گزارش فصلی نیستند و در مهلت مقرر شده نسبت به درج اطلاعات مالیاتی فصلی خود کوتاهی کرده اید؛ طبق قانون مشمول جرایم گزارش فصلی خواهید شد. مطابق ماده 10 قانون 169 مربوط به مالیات های مستقیم مشمولانی که  فهرست معاملات فصلی خود را حداکثر تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی ارائه نکنند مشمول جریمه خواهند شد.  
برهمین اساس مشمولان ثبت گزارش فصلی در صورت بی توجهی به این امر  باید (2 %) مبلغ کل معامله‌ فصلی خود را به عنوان جریمه به حساب  سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله گزارش فصلی چیست؟ را مطالعه نمایید.

برای وارد شدن به سامانه ماده 169 مالیاتی باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مرورگر را باز کنید و در نوار جستجو عبارت "سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی" را وارد نمایید. سپس در نتایج جستجو، روی لینکی که آدرس آن tax.gov.ir می باشد کلیک کنید.
  2. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی، گزینه "صورت معاملات فصلی الکترونیک" را انتخاب کنید.
  3. در صفحه جدید، راهنمایی‌های مرتبط با سامانه معاملات فصلی را مطالعه کنید. پس از مطالعه این متن، دکمه "سامانه صورت معاملات" را فشار دهید.
  4. در صفحه بعد، نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام در سایت عملیات الکترونیک مالیاتی دریافت کرده‌اید را در کادرهای مخصوص وارد کرده و پس از وارد کردن عبارت امنیتی، دکمه "ورود" را بزنید.
  5. در حال حاضر شما وارد سامانه شده اید و می توانید به بخش های مختلف سامانه فصلی دسترسی داشته باشید.

مهلت ارسال معاملات فصلی

برای هر فصل، بعد از پایان آن فصل، مهلتی به مدت یک ماه و نیم (45 روز) برای ارسال گزارشات فصلی تعیین شده است. این مهلت برای تمام اشخاص، چه حقیقی و چه حقوقی، یکسان اعمال می‌شود. به طور دقیق‌تر، هر فرد مکلف است تا پایان یک ماه و نیم پس از اتمام هر فصل، گزارشات معاملات خود را به سازمان مالیاتی ارسال کند. در ادامه به مهلت ارسال گزارشات فصلی در فصول مختلف پرداخته خواهد شد.

با توجه به قوانین مربوط، مهلت ارسال لیست خرید و فروش در فصل تابستان هر سال، تا تاریخ 15 آبان ماه همان سال تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، مهلت ارسال معاملات فصلی برای دوره تابستان 1402 تا پایان روز دوشنبه 15 آبان ماه 1402 خواهد بود.

با توجه به قوانین مربوطه، مهلت قانونی ارسال صورت معاملات سه ماهه پاییز در هر سال، تا تاریخ 15 بهمن ماه تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، آخرین مهلت ارسال گزارشات فصلی برای دوره پاییز 1402، روز یکشنبه 15 بهمن ماه 1402 خواهد بود.

مهلت ارسال گزارشات فصلی برای فصل زمستان، تا پایان روز 15 اردیبهشت ماه سال بعد تعیین شده است. به عبارت دیگر، آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی برای دوره زمستان 1402، روز شنبه 15 اردیبهشت سال 1403 خواهد بود.

کلام آخر

شماران سیستم با چندین دهه تجربه در زمینه های مختلف مدیریت امور مالی، انجام فرایند های مربوط به امور مالیاتی می تواند خدمات مختلفی را در اختیار مدیران سازمان های مختلف قرار دهد. بنابراین مودیانی که موظف به پرداخت صورت های مختلف مالیاتی هستند و یا برای مدیریت امور مالی سازمان خود به سیستم های رایانه حسابداری نیاز دارند می توانند در 24 ساعت شبانه روز از خدمات گوناگون این مجموعه استفاده کنند.

محاسبه و ثبت مالیات مکسوره در گزارش فصلی توسط حسابداران با تجربه در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی  در کنار ارائه مشاوره توسط کارشناسان حوزه های مختلف مالی تنها بخشی از خدمات ویژه شماران سیستم برای کاربران خود است. بنابراین شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز به صورت حضوری و آنلاین از مشاوران زبده این مجموعه  برای حل مشکلات حسابداری، امور مالی و بهبود مدیریت سازمانی خود استفاده نماید.

مشاوره مالیاتی تهران

شما برای تماس با مشاوره مالیاتی در تهران یا دیگر استانها می‌توانید با مراجعه به وب سایت تهران https://www.mmali.ir و ثبت درخواست مشاوره یا تماس با تلفن‌ ثابت مؤسسه می‌توانید نسبت به هماهنگی برای بهره‌مندی از یک جلسه مشاوره مالیاتی حضوری یا تلفنی اقدام بفرمائید.

خانهارتباط با ما