اگر به مشاور مالیاتی در سین نیاز دارید؟ و کسب و کاری در سین در استان اصفهان داشته اید، یا قصد راه اندازی آن را دارید، بی شک با مواردی مانند مالیات، مشاور مالیاتی و شرکت های مالیاتی در سین آشنایی دارید. در گذشته، مالیات قوانین خاص و دقیقی نداشت و بسیار ساده بود. اما امروزه، قوانین و پیچیدگی های مالیاتی بسیار گسترش یافته و نظام مالیاتی به وجود آمده است.09934465676 آقای عباس آبادی
وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی در سین
مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی در سین یک فرد متخصص، تحصیل کرده و آبدیده در حوزه های مالی و حسابداری است که علاوه بر تسلط به دانش حسابداری و حسابرسی، اشراف کاملی به حقوق و قوانین مالیاتی داشته و تجربه اداره پرونده های مالیاتی در مراجع قضایی را دارد.
یک مشاور مالیاتی با شناختی که از قوانین، بخشنامه ها و آیین نامه های مالیاتی دارد، می تواند یک سازمان را در پرداخت مالیات کمتر یاری کند. کاهش هزینه های ناشی از مالیات یک شرکت، به دو روش به کمک مشاور مالیاتی انجام می گیرد؛ پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی.
پشتیبانی مالیاتی
مشاور مالیاتی در درجه اول به دادن مشاوره مالیاتی به مدیران مالی شرکت پرداخته و آن ها را با پیچیدگی های قوانین مالیاتی آشنا می کند. کارکنان بخش مالی یک شرکت و یا شخص مشاور مالیاتی به تنظیم صورت های مالی شرکت می پردازند به شکلی که این صورت های مالی به شفاف ترین و دقیق ترین شکل خود تنظیم شده و باعث پرداخت حداقلی مالیات شوند. نظارت بر قراردادهای منعقده، بررسی نحوه پرداختی ها و دریافتی های شرکت و همچنین معرفی راه های استفاده از معافیت های مالیاتی از دیگر فعالیت های مشاور مالیاتی در بخش پشتیبانی مالیاتی است.
بخش دیگر کار مشاور مالیاتی، در دست گرفتن پرونده مالیاتی یک مجموعه در اداره مالیات و حل مشکلات آن در هیئت های حل اختلاف و مراجع قانونی رسیدگی به پرونده های مالیاتی است. صاحبان مشاغل هرساله در موعد مقرر، اقدام به پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن به اداره مالیات می کنند. در برخی موارد، مأمور ممیز مالیاتی با توجه به بررسی های خود، اظهارنامه مالیاتی شرکت را رد کرده و رقم دیگری را به عنوان مالیات برای شرکت در نظر می گیرد. در این مواقع شرکت نیاز به فردی دارد که بتواند در مراجع رسیدگی به حل اختلاف از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع کرده و از پرداخت مالیات مضاعف توسط مجموعه جلوگیری کند.
مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی با در دست گرفتن پرونده مالیاتی شرکت، با تخصص و تجربه خود و همچنین تسلطی که به قوانین مالیاتی دارد، با حضور در هیئت حل اختلاف و دفاع از اظهارنامه مالیاتی ارسال شده توسط شرکت مطبوع خود، رأی صادره از سوی اداره مالیات را برگردانده و از پرداخت مالیات مضاعف توسط شرکت جلوگیری می کند.
چرا به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی نیز گفته می شود؟
یک مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی، به لحاظ حقوقی دارای درجه وکالت نیست، اما در پرونده های مالیاتی با گرفتن وکالت نامه از سوی شرکت، مأمور رسیدگی و دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت در مراجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی می شود. وکیل مالیاتی به قوانین، مقررات، بخشنامه ها و آیین نامه های مالیاتی تسلط داشته و با اشراف بر استانداردهای مالی تعیین شده از سوی سازمان حسابرسی، به دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت می پردازد. با توجه به کار انجام شده از سوی مشاور مالیاتی در پروسه های دادرسی مالیاتی و روند حقوقی آن، به مشاور مالیاتی وکیل مالیاتی نیز اطلاق می شود.
حالا که به سؤال مشاور مالیاتی کیست پاسخ دادیم، نوبت آن است که به این سؤال پاسخ دهیم که یک مشاور مالیاتی در سین را چگونه می توان به خدمت گرفت. نحوه به خدمت گرفتن وکیل مالیاتی، بستگی به نحوه فعالیت کسب وکار شما و میزان نیاز شما به مشاوره مالیاتی است. برخی از شرکت ها اقدام به استخدام تیمی از وکلای مالیاتی می کنند تا به صورت تمام وقت صورت های مالی آن ها را زیر نظر داشته و ضمن جلوگیری از بروز مسائل احتمالی در آینده، در هرلحظه آماده حل مشکلات پیش آمده باشند.
برخی دیگر از شرکت ها نیز که در اشل کوچک تر فعالیت می کنند یک نفر را به عنوان مشاور مالیاتی در شرکت خود به صورت تمام وقت استخدام می کنند. این راه حل شاید در نگاه اول درست و منطقی به نظر برسد، اما در عمل فرد یا افراد استخدام شده تنها قادر به حل برخی از مشکلات خواهند بود و مجموعه همچنان دچار مشکل خواهد شد. دلیل این مسئله این است که مشاوران و وکلای مالیاتی باتجربه و کارکشته، به دلیل اعتباری که دارند، به هیچ عنوان به صورت تمام وقت به استخدام یک شرکت درنمی آیند. پس چه باید کرد؟
چگونه از یک مشاور مالیاتی در سین در کسب و کار خود بهره مند شویم؟
در حال حاضر مشاوران مالیاتی به شکل های مختلف اقدام به ارائه خدمات مالیاتی به شرکت ها و سازمان ها می کنند. به طور مثال اگر قصد استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی و دادرسی مالیاتی از پرشین تکس را داشته باشید، این مهم به چند شکل مختلف انجام می شود:
1 – بهره گیری از مشاوره مالیاتی مستمر جهت پشتیبانی مالیاتی
در این شیوه با قراردادی که شرکت شما با پرشین تکس جهت انجام مشاوره مالیاتی منعقد می کند، کارشناس مالیاتی پرشین تکس در ساعات مقرر تعیین شده در شرکت حضور میابد و ضمن پاسخگویی به سؤالات مالیاتی و ارائه مشاوره مالیاتی، به بررسی و نظارت بر اسناد و صورت های مالی می پردازد. نحوه انجام کار و میزان وظایف مشاور مالیاتی در این شیوه، به نحوه قرارداد فی مابین شرکت شما و پرشین تکس بستگی دارد.
2 – بهره گیری از وکیل مالیاتی جهت حل موردی یک پرونده مالیاتی
در این شیوه درصورتی که پرونده مالیاتی شما در اداره مالیات دچار مشکل شده باشد، با مراجعه و بستن قرارداد با وکلای مالیاتی پرشین تکس، وظیفه رسیدگی به پرونده و رفع نواقص آن بر عهده مشاور مالیاتی پرشین تکس قرار می گیرد. طبیعی است که قرارداد شما تنها مربوط به یک پرونده مالیاتی مشخص است و پس از بسته شدن پرونده قرارداد شما نیز با پرشین تکس به پایان می رسد.
3 – بهره گیری از مشاور مالیاتی جهت ثبت کلیه قراردادها و صورت های مالی
در این شیوه، مشاور مالیاتی پرشین تکس، وظیفه ثبت و نظارت کامل بر کلیه قراردادها و صورت های مالی و بیمه ای را بر عهده دارد. مشاور مالیاتی پرشین تکس وظیفه دارد یا با حضور در محل شرکت شما در مواقع لازم و یا به صورت مکاتبه ای، تمامی مسائل مالی شرکت را زیر نظر بگیرد تا از بروز هرگونه مشکل مالیاتی احتمالی جلوگیری کرده و حتی با راهکارهای خود باعث صرفه جویی در منابع مالی شرکت شما شود.
حالا که با مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و وظایف آن آشنا شدید و پاسخ سؤال مشاور مالیاتی کیست را دریافت کردید، به این مسئله نیز واقف شده اید که همه کسب وکارها نیاز به مشاور مالیاتی دارند. همین حالا با تماس با شرکت حسابداری پرشین تکس از مشاوره بهترین مشاوران مالیاتی در ایران بهره مند شوید و از ضررهای احتمالی ناشی از پرداخت مالیات مضاعف جلوگیری کنید.
این گسترش نظام مالیاتی، سبب افزایش میزان بخشنامه ها، قوانین مختلف و تفسیرهای متفاوت را به همراه داشته است. برخی گمان می کنند که مشاور مالیاتی، همان حسابدارهای شرکت هستند در حالی که این دو تفاوت های عمده و تخصص های متفاوتی دارند.
منظور از مشاوره مالیاتی چیست؟
یکی از مهم ترین دغدغه های صاحبین مشاغل و کسب و کارها، امور مالیاتی هستند. مالیات و امور مربوط به آن، دارای پیچیدگی های زیادی است. صاحبین مشاغل در گذشته، خودشان قوانین مالیاتی را به دلیل ساده بودن، یاد می گرفتند و با ترفندها و روش های مختلف، امور مالیاتی خود را اداره می کردند.
تمام آنچه در مورد مشاور مالیاتی باید بدانید؛ از تعریف جایگاه شغلی تا هزینه انجام آن
اما امروزه با تخصصی شدن کلیه مشاغل و به طبع تخصصی شدن امور مالیاتی و قوانین مربوط به آن ها، افراد مدیر کسب و کار و سایر مدیران، زمان یادگیری کلیه این قوانین را ندارند. به دلیل همین مواردی که ذکر شد، رشته ای دانشگاهی و شغلی به نام مشاور مالیاتی ایجاد شد تا به کسانی که به مشاوره مالیاتی نیاز دارند، یاری رسانند.
برخی افراد گمان می کنند که با گرفتن مشاور مالیاتی تنها می توان کمی مالیات را کاهش داد. اما به هیچ وجه اینگونه نیست. گاهی اوقات، شرکت شما، به دلیل قوانین متعدد و تفاسیر مختلفی که از این قوانین می شود، متحمل پرداخت مالیاتی می شود که اصولا شامل شرکت شما نبوده است. در این شرایط، مشاوران مالیاتی، راه نجات بسیاری از شرکت ها از شرایط بحرانی بوده اند.
تفاوت مشاور مالیاتی با حسابدار چیست؟
بین حسابدار و مشاور مالیاتی، تفاوت های چشمگیری وجود دارد. حسابدار در واقع وظایفی مانند آماده سازی اظهارات سود و زیان به نمایندگی از کسب و کار، تجزیه و تحلیل بودجه، ارائه راه حل هایی برای صرفه جویی در هزینه ها و کمک به بودجه بندی را بر عهده دارد.
تمام آنچه در مورد مشاور مالیاتی باید بدانید؛ از تعریف جایگاه شغلی تا هزینه انجام آن
در حالی که مشاور مالیاتی، علاوه بر لزوم داشتن دانش و تخصص در حوزه های مختلف مالی و حسابداری مالیاتی، به کلیه ی قوانین حقوقی مالیات مسلط است. مشاور مالیاتی در واقع به شرکت و اداره ای که با آن همکاری می کند، در زمینه های مختلفی مانند چگونگی کاهش هزینه های شرکت، چگونگی افزایش سود، چگونگی مدیریت منابع، مشاوره می دهد تا مالیاتی که به آن شرکت تعلق می گیرد را مدیریت و کاهش دهد. مشاور مالیاتی وظیقه ارزیابی ترازنامه های شرکت و کسب و کارها را دارد تا مالیات آن ها را طبق قوانین، به حداقل برساند.
اصولا اگر بخواهید یک کسب و کار موفق و گسترده راه اندازی کنید، بهتر است که از همان ابتدا با یک مشاور مالیاتی همکاری کنید. مشاوران مالیاتی، در واقع می توانند فعالیت ها، افزایش سود و کاهش ضرر و در برخی مواقع، جلوگیری از جریمه ها را انجام دهند.
در نهایت با همکاری با این متخصصین و داشتن آن ها در کنار خود، دیگر لازم نیست نگران هیچ خرید و فروش و فعالیت مالی باشد. چراکه مشاور مالیاتی با همه قوانین مالیاتی آشنایی دارد و می توانید از او راهنمایی بگیرید تا متحمل جریمه یا مالیات های سرسام آور نشوید.
بنابراین، هنگام شروع یک کار جدید، بیشتر از هر زمانی، نیاز به مشاور مالیاتی حس می شود.
البته هر زمان که به مشاور مالیاتی مراجعه کنید، می توانید از دانش او استفاده کنید و مالیات های مختلفی که به کسب و کار شما تعلق گرفته را کاهش دهید و مالیات های بعدی را نیز مدیریت کنید. علاوه بر این موارد، می توانید از مشاور مالیاتی، تنها برای یک مسئله که با آن مواجه شده اید، راهنمایی و مشاوره بگیرید. یا به عنوان مثال می توانید تنها برای انجام قراردادها و صورت های مالی از آن ها مشاوره بگیرید.
در هر صورت، ما در حال زندگی در عصر تخصصی شدن هستیم و بهتر است که به جای هدر دادن زمان و انرژی، امور مختلف را به متخصصان آن بسپاریم و خودمان روی تخصصی که داریم تمرکز کنیم و زمان و انرژی خود را صرف آن کنیم.
از ابتدای مطلب تاکنون، با مشاور مالی و وظایف مختلف آن تقریبا آشنا شدیم. اگر بخواهیم به صورت دقیق بررسی کنیم که با استفاده و همکاری با مشاوران مالیاتی، می توان از چه مزایایی بهره برد را در این قسمت شرح می دهیم. مزیت اول این است که فردی را در کنار خود خواهید داشت که به کلیه ی قوانین مالیاتی مختلف مسلط است که می توانید برای مدیریت کردن مالیات شرکت خود، با او مشورت کنید.
مزیت دوم این است که مشاور مالیاتی می تواند در مدیریت منابع، اقتصاد، حسابداری و حسابرسی شرکت و صورت های مختلف مالی، اطلاعات داشته باشد و قوانین آن ها را بداند. اینگونه هیچوقت فعالیت غیرمجازی که ممکن است برای شرکت یا کسب و کار بحران مالی یا قانونی ایجاد کند، انجام نمی شود.
مزیت دیگر این است که دیگر لازم نیست خود را درگیر قوانینی مانند مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، قانون کار و تامین اجتماعی، بودجه و... شوید. می توانید تمرکز خود را روی تخصص و شغل خود بگذارید و این امور را به فردی که در آن ها خبره است، بسپارید.
هزینه مشاوره مالیاتی، بستگی به موارد مختلفی دارد که با در نظر گرفتن کلیه آن ها، این هزینه تعیین می شود. مواردی مانند نحوه گرفتن مشاوره، اولین مورد تعیین کننده است. مشاوره تلفنی، حضوری و استخدام یا قرارداد همکاری کوتاه مدت، انواع مختلف گرفتن مشاوره مالیاتی هستند که هر کدام نرخ متفاوتی دارند.
مورد بعدی که میزان هزینه را تعیین می کند، میزان اهمیت امور مالیاتی شرکت شما، یا پرونده مالیاتی است که در مورد آن ها قصد گرفتن مشاوره و راه حل را دارید. طبیعتا پرونده های بزرگ تر، امور حیاتی و بحرانی که نیاز به دقت و تلاش زیاد مشاور دارند، هزینه بالاتری دارند. مورد بعدی که در تعیین میزان هزینه مشاوره مالیاتی نقش دارد، تخصص و تجربه مشاور است.
مشاوره مالیاتی در سین، مجموعه مشاوره در زمنیه های مختلف کسب و کار است. این مجموعه از سال ۱۳۹۷ تاکنون در حال فعالیت است و دارای متخصصان مشاوره در زمینه هایی مانند مالی و مالیاتی، بیمه، قانون کار، سرمایه گذاری، تجارت و بازرگانی و... است. اگر قصد راه اندازی کسب و کار را دارید، یا در شغل خود با مسائل مالیاتی برخورد کرده اید، می توانید از مشاوره مالی و مالیاتی در سین استفاده کنید. از این مجموعه می توانید به شکل های مختلف تلفنی و... مشاوره بگیرید.
اظهارنامه مالیاتی چیست؟ کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی ارائه می کنند. در کلام دیگر می توان گفت یک نوع از مالیات، مالیات بر درآمد است.
آموزش نکات کلیدی و مراحل مهم در تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی
اظهارنامه مالیاتی چیست؟ کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی ارائه می کنند. در کلام دیگر می توان گفت یک نوع از مالیات، مالیات بر درآمد است. شرکت ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان، هزینه ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی آن ها مشخص شود. در صورتی که افراد یا شرکت ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است.
روش تهیه و مراحل مهم ارسال اظهارنامه مالیاتی در سین
مودیان حقیقی :
تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. برای واحدهای مشارکتی، جهت عملکرد سال جاری تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی برای تمامی شرکاء نمی باشد.
نکته : اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام کد اقتصادی بارگزاری می شود؛ بنابراین در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام کد اقتصادی ثبت نام اقدام نمایید.
مودیان حقوقی :
تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کدرهگیری پیش ثبت نام و همچنین در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد؛ نکته مهم : دریافت کد خطای ۵۰۴ در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی به مفهوم عدم برقراری شروط بالا برای ارسال اظهارنامه می باشد.
مراحل ثبت نام و پیش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی:
پس از تکمیل مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۲، می توانید برای ثبت اظهار نامه مالیاتی و ارسال آن، به سازمان امور مالیاتی، اقدام نمایید.
ثبت نام تکمیلی اظهارنامه مالیاتی
روش های استعلام بدهی مالیاتی چیست؟
همانطور که گفتیم، شما می توانید به راحتی امور مالیاتی را به صورت آنلاین پیگیری و استعلام کنید. اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات به صورت آنلاین وجود نداشت، شما می توانید حضوری به دفاتر پیشخوان یا کافی نت ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، امور مالیاتی خود را اعم از استعلام بدهی مالیاتی، پرداخت بدهی، اظهارنامه مالیاتی و … انجام دهید.
مهم ترین نکاتی که باید برای تنظیم اظهارنامه های مالیاتی رعایت کنید:
برای اینکه بتوانید این فرم را با اطلاعات درست پر کرده و در زمان مناسب تحویل دهید؛ باید یک سری نکات را بدانید که در ادامه به بررسی مهم ترین آن ها پرداخته ایم. سامانه های آنلاین متعددی به منظور تسهیل فعالیت های ثبتی شرکت ها مانند ثبت نام مالیاتی و استعلام مالیاتی ایجاد وجود دارند. اگر یک راه مطمعن و آسان را برای این کار می خواهید می توانید از کارشناسان متخصص این حوزه کمک بگیرید. مراحل ثبت شرکت و یا ثبت نام مالیاتی می توان وقت گیر و یا حتی گاهی اوقات دشوار باشد. سامانه آسان ثبت در این راه به شما کمک بسزایی می کند.
۱- بهتر است اظهارنامه مالیاتی را از طریق الکترونیکی ارسال کنید
برای اینکه مطمئن شوید که هیچ موردی را از قلم ننداخته و همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سیستم قرار داده اید؛ توصیه می کنیم که از پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی به آدرس استفاده کنید. زیرا در این صورت می دانید که تمام بخش های با ستاره قرمز، اطلاعاتی هستند که حتما باید ارائه شوند؛ در نتیجه هیچ موردی را فراموش نمی کنید.
۲- باید سال مالی خود را مشخص کنید
برای اینکه حساب و کتاب مالیاتی شما دقیق باشد؛ نیاز دارید که یک بازه زمانی را به عنوان سال مالی برای خودتان تعریف کنید. براساس ماده ۱0 ق.م.م سال مالیاتی اشخاص حقیقی همان سال شمسی است که از ابتدای فروردین تا آخر اسفند است.
اما برای شرکت های خصوصی و اشخاص حقوقی ممکن است الزاما سال مالی و مالیاتی یکی نباشد. چرا که به دلیل اساسنامه خود با این تاریخ هماهنگ نیستند. آنها می توانند به طور مستقل سال مالی را تعریف کنند که امکان دارد با سال مالیاتی یکی نباشد. نکته ای که باید بدانید این است که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان ۴ ماه شمسی از شروع این سال است.
۳- اگر معاف از مالیات هستید؛ نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارید
یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی بدانید این است که مطمئن شوید معافیت مالیاتی ندارید. طبق قانون ۴ مورد از فعالیت های مختلف هستند که نیازی به ارسال اظهارنامه ندارند. این ۴ مورد عبارت اند از:
این موارد بیشتر شامل اشخاص حقیقی می شود. بنابراین اگر یک شخص حقوقی هستید؛ باید تمام قوانین در مورد معافیت مالیاتی را مطالعه کنید تا در این خصوص مطمئن شوید.
با توجه به نوع فعالیت سازمانها، قوانین متفاوتی هم برای پرداخت مالیات وضع می شود که مهم ترین بحث آن صورت معاملات فصلی است یعنی تهیه ریز جزئیات معاملات همراه با درج شماره اقتصادی که باید کاملا طبق مواد قانونی 169 و 169 مکرر بوده و برای اداره امور مالیات ارسال گردند. البته معاملات کوچک از تنظیم چنین گزارشاتی معاف بوده و میتوانند در انتهای سال به صورت یکجا ارسال کنند.
توضیح کامل صورت معاملات فصلی
قبل از توضیح بیشتر لازم به ذکر است که صاحبین کسب و کار ها میتوانند با برون سپاری این قبیل فعالیت های مالیاتی به یک موسسه حسابداری خبره از درست و به موقع انجام شدن آن ها اطمینان حاصل کنند.
وقتی صحبت از صورت معاملات فصلی یا گزارش فصلی می شود منظور تمامی مواردی است که همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی طبق قوانین 169 و 169 مکرر برای سازمان امور مالیاتی می فرستند.
اما منظور از ماده 169 و 169 مکرر چیست؟
طبق مواد قانونی گفته شده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد داشته باشند کارت اقتصادی بگیرند باید صورت معاملات فصلی خود را برای اداره امور مالیات بفرستند و چنانچه این افراد نخواهند کارت شماره اقتصادی بگیرند تا با زرنگی صورت حساب، شماره اقتصادی خود و فرد طرف معامله را در صورت حساب ها درج نکنند قطعا جریمه می شوند.
طبق قانون افرادی که کارت شماره اقتصادی نگیرند تا در صورت معاملات فصلی استفاده نکنند، 10% کل مقدار معامله را باید به عنوان جریمه بپردازند. ضمنا کسانی هم که از کارت شماره اقتصادی سایر افراد استفاده کنند مشمول همین جریمه خواهند شد.
چطور باید گزارش فصلی را در سین ارسال کرد؟
تمامی سازمان ها و اشخاص حقیقی باید به پرتابل سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و پس از ثبت اطلاعات و رد کردن مراحل مشخص شده، مدارک خواسته شده را ارسال نمایند. ضمنا افرادی که برای دریافت شماره اقتصادی درخواست داده اند اما هنوز دریافت نکرده اند می توانند برای ارسال کردن صورت گزارشات معاملات فصلی خود از کد ملی استفاده کنند.
اجازه بدید بهتر این مسأله را توضیح دهیم. در حالت عادی در تمامی معاملات و سپس گزارشات فصلی خود باید از شماره اقتصادی استفاده کنید تا جریمه نشوید اما در فاصله ای که درخواست داده اید تا زمانی که دریافت کنید قطعا فاصله زمانی وجود دارد.
در این فاصله به شما این امکان داده شده تا کد ملی همان شماره اقتصادی شما باشد تا در صورت حساب ها و ارسال گزارشات از آن استفاده کنند اما به محض دریافت شماره اقتصادی دیگر مجاز به استفاده از کد ملی نخواهید بود و طبیعتا باید در صورت معاملات فصلی از شماره اقتصادی مندرج بر روی کارت استفاده نمایید.
از طرفی نیز اگر به هر دلیلی امکان تهیه و ارسال گزارش فصلی به اداره مورد مالیات را نداشتید نگران نباشید چرا که شرکت ها و مؤسسات زبده ای در این کار فعال هستند تا برای شما انجام دهند.
چه کسانی ملزم به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟
طبق قانون افراد زیر باید صورت معاملات فصلی خود را به صورت منظم ارسال کرده و برای این منظور نیز شماره اقتصادی دریافت کنند:
تمامی اشخاص حقیقی که طبق قانون باید مالیات بر ارزش افزوده را اجرا کنند
تمام اشخاص حقوقی فعال در حوزه معاملات
طبق آیین نامه ماده 95 مندرج در قانون مالیات های مستقیم تمامی اشخاص حقیقی که در گروه یک آن قرار گرفته اند
مشاغلی که در آیین نامه 95 جدید مربوط به قانون مالیات های مستقیم در فصل دوم آن به عنوان مشاغل خاص تعیین شده اند
حتما بخوانید : چطور مالیات کمتری پرداخت کنیم؟ ۳۰ نکته مهم برای مودیان
تا چه زمانی برای ارسال گزارش فصلی مهلت وجود دارد؟
طبق قانون کسانی که انواع سفارش ها را در نرم افزار پخش مویرگی ثبت کرده باشند و یا معاملات و امور حسابداری را در یکی از برنامه های حسابداری درج کرده باشند، یک ماه برای ارسال صورت معاملات فصلی مهلت دارند.
دقت داشته باشید که مرتکب اشتباه بسیاری از سازمان ها و اشخاص حقوقی نشوید! بسیاری از این سازمان ها و افراد بدون توجه به فرمت و الگوی مشخص شده توسط سازمان امور مالیاتی اقدام به ارسال صورت معاملات می کنند که در نهایت توسط سازمان رد می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکل فقط طبق فرمت خواسته شده عمل کنید.
برخی نیز سؤال می پرسند که تقریبا زمانی تا ارائه گزارش مالی سالانه نمانده، در چنین شرایطی باز هم باید گزارش فصلی تهیه کرد و یا اینکه نیازی به آن نیست و همان گزارش مالی سالانه کفایت می کند؟
به شما عزیزان می گوییم که ارسال گزارش مالی سالانه به هیچ وجه ارتباطی با ارسال گزارش فصلی ندارد و لذا هر کدام را باید جداگانه و طبق فرمت خواسته شده جمع آوری کرده و ارسال کنید که البته حتما با حفظ کیفیت و با صداقت کامل آماده شوند تا هیچ گونه تناقض اطلاعاتی و یا فریب دادن سازمان امور مالیاتی مشاهده نشود که جریمه آن بسیار سنگین تر از عدم اقدام برای دریافت شماره اقتصادی است.
البته نکته ای هم در مورد معاملات کوچک وجود دارد که طبق مواد قانونی گفته شده، معاملاتی که نرخ آن حداکثر به میزان 10% حد نصاب مشخص شده باشد معاملات کوچک یا خرد محسوب می شوند و نیازی به ارسال گزارشات فصلی ندارند و می توانند بسته به انتخاب خود به شکل 3 ماه به 3 ماه و یا به صورت سالانه ارسال کنند.
همچنین در مورد صورت معاملات فصلی این سؤال نیز مکررا پرسیده می شود که آیا امکان ارسال یکجای گزارشات فصلی در انتهای سال هست و می توانند به صورت جداگانه ارسال نکنند؟ جواب ما به این دسته از عزیزان خیر است. هر معامله ای باید به صورت جداگانه همراه با مدارک مشخص شده لیست گردد و در طی مهلتی که برای افراد مشخص شده نسبت به ارسال آنها در فرمت خواسته شده اقدام لازم انجام شود.
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات در سین
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات، یکی از انواع مالیات های مستقیم به شمار می رود و مطابق با قانون مالیات های مستقیم، افرادی که در ایران صاحب املاک باشند و از محل اجاره املاک خود عوایدی کسب کنند مکلفند مالیات آن را پرداخت نمایند.
لازم به ذکر است که برای پرداخت این نوع مالیات، فرم مشخصی تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک وجود دارد که باید با تکمیل به موقع این فرم، ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک انجام شود. در صورت عدم تکمیل و ارسال این فرم در موعد مقرر، مالک مورد نظر مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.
شایان ذکر است که تکمیل این فرم بر روی سامانه ثبت نام موقت سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک ۱۴۰۲ را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد. همچنین به مهلت و زمان ثبت نام آن اشاره می کنیم. در صورتی که شما هم می خواهید از نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک و جزئیات آن مطلع شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
مالیات بر ساخت و ساز
بر اساس قانون مالیات های مستقیم، سود سازندگان حقیقی از فروش ملک مسکونی مشمول مالیات بوده و نرخ این مالیات بر اساس مقدار سود حاصله تعیین می گردد. برای خرده سازان، نرخ مالیات 15% و برای انبوه سازان، نرخ مالیات 25% می باشد. همچنین، در صورتی که مسکن مورد فروش مالکیت بیش از 3 سال داشته باشد، مشمول معافیت از پرداخت مالیات سود سازه خواهد بود.
مالیات نقل و انتقال ملک:
مالیات جابجایی و نقل و انتقال ملک، بر اساس ارزش قیمت معامله، به مبلغ 5% محاسبه می شود. ارزش قیمت معامله، بر اساس عواملی که ذکر کردید، به صورت کلی تعیین می شود. علاوه بر این، میزان مالیات می تواند بر اساس مصوبات سالانه بودجه کشور تغییر کند.
مالیات خانه های خالی:
در این مطلب مالیات خانه های خالی بطور کامل شرح داده شده ولی در کل این قانون با هدف تشویق مالکان ملک های خالی از سکنه برای بهره برداری و اجاره آن ها تصویب شده است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که این قانون تنها برای شهرهای بیشتر از 10 هزار نفر مطابق با ماده 141 قانون بودجه سال 94 تصویب شده است.
اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو در سین
سامانه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو شامل یکی از فرآیندهای مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی اجرا می گردد. براساس این فرآیند کلیه صاحبان خودروهای باری، راهسازی، عمومی و تاکسی ها موظفند در پایان هر سال مبلغ درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی(دریافت قبض مالیات مقطوع عملکرد مربوطه) به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.
این امکان از طریق دفاتر ارائه دهنده(دفاتر پست و دفاتر پیشخوان خدمات دولت) صورت می پذیرد و مودی می تواند با در دست داشتن مدارک کافی به دفاتر ارائه دهنده خدمت مراجعه نماید.
این فرایند در سراسر کشور به گونه ای یکپارچه انجام می گیرد و کلیه فعالیتها به شکل مستقیم در سازمان منعکس گردیده و مودیان در هر مرحله می توانند وابسته از محل، ادامه فرآیند را از طریق سامانه پیگیری نمایند. در فرایند تهیه شده، ثبت نام، تسلیم اظهارنامه(دریافت قبض مالیات مقطوع عملکرد مربوطه) و صدور مفاصا حساب مالیاتی از طریق سامانه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو صورت می پذیرد.
اظهارنامه مالیات بر ارث در سین
اظهارنامه مالیات بر ارث، فرمی مربوط به سازمان امور مالیاتی است که باید، توسط وراث متوفی و بسته به اینکه تاریخ فوت، قبل از سال 1395 باشد یا بعد از آن، به صورت حضوری و با مراجعه به اداره امور مالیاتی یا به صورت الکترونیکی و با مراجعه به سامانه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث، تکمیل گردد تا به موجب آن، مالیات بر ارث و ترکه بجا مانده از متوفی، محاسبه شده و وراث، با پرداخت آن، بتوانند در ارثی که به آن ها رسیده، تصرفات مالکانه، نظیر اخذ سند، فروش و... را انجام دهند.
ماده 1 قانون اصلاح قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض، مستندی است بر الزام وراث بر پرداخت مالیات بر ارث، که مقرر می دارد: "هر گاه در نتیجه فوت شخصی، اعم از فوت حقیقی یا فوت فرضی، اموالی، ارثا به کسی برسد، وراث متوفی، بر طبق این قانون، مشمول مالیات بر ارث می شوند."
ماده 2 قانون اصلاح قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض نیز مستندی است بر اموال مشمول مالیات بر ارث که مقرر می دارد: "اموال مشمول مالیات بر ارث، عبارتند از کلیه ماترک متوفی اعم از منقول و غیر منقول و مطالبات قابل وصول، پس از وضع دیون محقق متوفی و واجبات مالی متوفی در حدود قواعد شرعی و هزینه هایی که در حدود عرف و عادت برای کفن و دفن متوفی و نظائر آن لازم است."
سخن پایانی
با گسترش کشورها و کسب و کارها، قوانین مالیاتی نیز برای پاسخگویی به این تنوع ایجاد شدند. تا حدی که امروزه قوانین بسیار زیادی در زمینه مالیات وجود دارد و نظام های مالیاتی به وجود آمده اند. همچنین با گذشت زمان، کلیه مشاغل نیز تخصصی تر شده اند. برای کسب و کارهای مختلف، داشتن مشاور مالیاتی، که به کلیه قوانین نظام مالیاتی مسلط است، بیش از پیش نیاز است.
مشاوران مالیاتی در سین علاوه بر این، می توانند در مدیریت منابع، اظهارنامه های مالیاتی، حسابرسی در سین به شما مشاوره بدهند. فعالیت مشاوران مالیاتی، با حسابدارها متفاوت است و هرکدام نقش متفاوتی در سازمان ها دارند. از مشاور مالیاتی را می توانید هنگام راه اندازی یک کسب و کار جدید، یا هنگام مواجهه با مشکلات و پرونده های مالیاتی، مشاوره بگیرید. هزینه مشاوره نیز با توجه به عواملی مانند بزرگی پرونده، نوع مشاوره دریافتی و همچنین تجربه و تخصص مشاور در وب سایت https://www.mmali.ir، تعیین می شود.
2/1/2024 9:08:44 PM:Published Date